چگونه لوازم خانگی اصل از تقلبی را تشخیص دهیم

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت گفت: مردم برای استعلام از گارانتی لوازم خانگی بزرگ و موبایل می‌توانند از ۲ روش استفاده کنند.

به گزارش گروه صنعت وبازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سید جواد احمدی خضربیگی معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه سازمان حمایت در طول سال‌های گذشته شکایت‌های زیادی راجع به کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش و کارت‌های گارانتی‌ تقلبی از سوی مصرف کنندگان دریافت کرده است، خاطرنشان کرد: این قضایا باعث شده است که گارانتی کالاهای گوناگون به عنوان خدمتی بی‌فایده و تشریفاتی در اذهان عمومی مردم تجسم پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه شیوع گارانتی‌های بی‌اعتبار گفت: این مسئله سازمان حمایت را ناچار به ساماندهی خدمات پس از فروش کرده است و در همین راستا سامانه‌ای به نام سامانه جامع گارانتی پیاده‌سازی شده که تولیدکنندگان و واردکنندگان اجناس سرمایه‌ای و مصرفی بادوام علی الخصوص لوازم خانگی و موبایل ملزم به اخذ شناسنامه گارانتی از سامانه جامع گارانتی هستند.

الزام واردکنندگان و تولیدکنندگان به ثبت نام در سامانه جامع گارانتی

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت با عنوان اینکه واردکنندگان بدون اخذ شناسنامه گارانتی اجازه ثبت سفارش واردات را پیدا نمی‌کنند، افزود: تولیدکنندگان داخلی به علت اجبار قانونی که برای نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری برای روی اجناسشان وجود دارد، اخیرا همکاری مطلوبی در جهت اخذ شناسنامه گارانتی از خود نشان داده‌اند.

احمدی خاطرنشان کرد: با الزام به اخذ شناسنامه گارانتی از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگان این امکان برای مشتریان فراهم خواهد شد تا به وسیله کد رهگیری مندرج در محصول، استعلام از اصالت و تقلبی نبودن گارانتی کالای مد نظر را به عمل بیاورند.

2 روش استعلام برای تقلبی نبودن گارانتی لوازم خانگی بزرگ و موبایل

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت با بیان اینکه استعلام گارانتی «لوازم خانگی بزرگ و موبایل» از طریق سایت irangs.ir و نیز کد دستوری #7777*4* میسر است، عنوان کرد: این سامانه اطلاعات تفصیلی درباره گارانتی 2 گروه کالایی مذکور نظیر: «مدل، برند، مرجع سازنده، شرکت گارانتی کننده، نحوه فعالسازی گارانتی، شرح کالا، تاریخ شروع گارانتی، تاریخ اعتبار گارانتی، مدت گارانتی و شناسه کالا» در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر در سامانه گارانتی برای گروه‌های کالاهایی نظیر «لوازم خانگی کوچک، تایر وارداتی، باتری و محصولات IT» تنها این قابلیت فعال است که شرکت‌های گارانتی‌کننده معتبر و مجاز مرتبط با آنها، به مصرف کنندگان معرفی شود، البته زمانی که اجرای طرح شناسه کالا در گروه‌های کالایی مذکور تکمیل شود، سامانه جامع گارانتی قادر خواهد بود اطلاعات تفصیلی بیشتری در مورد گارانتی آنها در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

شرکتهای گارانتی کننده رتبه‌بندی و امتیازبندی می‌شوند

احمدی با بیان اینکه زیرساخت‌های سامانه گارانتی کاملا عملیاتی شده و در حال حاضر فقط یک مرحله از پیاده سازی آن باقی مانده است، عنوان کرد: آخرین مرحله اتمام این سامانه، فرآیند رتبه‌بندی شرکت‌های گارانتی کننده است که برای دستیابی به این هدف ضروری است مدت زمان قابل قبولی شرکت‌های گارانتی‌کننده در این سامانه به فعالیت بپردازند تا در نهایت کیفیت ارائه خدمات آنان به مشتریان قابل رتبه‌بندی و سنجش شود.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت با بیان اینکه مصرف کنندگان در این سامانه قادر به مشاهده نقطه نظرات قبلی مشتریان راجع به میزان رضایت آنها از شرکت‌های گارانتی کننده هستند، افزود: سازمان حمایت نیز با شاخص‌ها و استانداردهای به خصوص خود به شکل دوره‌ای به شرکت‌های گارانتی کننده امتیاز عملکرد اعطا می‌کند و آن را به اطلاع عموم مصرف کنندگان می‌رساند.

انتهای پیام/

۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 8654

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha